4U2’s photo challenge IV: Figures – shapes

Another photo challenge – another opportunity to practice! Again, an excellent chance to explore the new lens. And that was interesting! I started out with a totally different idea (snaps of wine pouring into a glass) but soon gave that up (I didn’t have *that* much wine!) and started fiddling about with stuff that was lying around instead … The theme is figures and shapes.

I always did like those shapes…

And, in the interest of exploring the new lens, I should add that this has not been ‘sepiad’; it’s an interesting side-effect that when I underexpose by not using the flash but manage anyway with the largest aperture, the predominant light is reddish yellow. Even when the image is ‘lifted’ afterwards, it retains a natural sepia tone. Useful…

More figures and shapes can be found at 4U2’s photo challenge!

16 responses to “4U2’s photo challenge IV: Figures – shapes

  1. Gillar bilden och det får mig att fundera på vilken skön plats du befinner dig med järnspis. Känns varmt och skönt.

    Det där med att hälla vin och försöka fota låter som en svårare projekt, bättre lycka nästa gång. Du får köpa en 3-liters. =)

    • Tack för de orden! Jag befinner mig bara hemma hos mig; i en flygel på landet – men du har rätt, det är en skön plats!:)

      Hahaha, ja, man får nog planera det där med vinet lite bättre… det går så mycket till spillo annars!

  2. Så bra att alla kommentatorer visste vad de tittade på;-) Bilden är suverän, så enkelt och så vackert. Då behöver man egentligen inte veta att det är en järnspis;-)

    • Jajjemen! Särskilt nu… och mest för värmen, även om jag gärna passar på att laga mat på den om den ändå är igång! Tack för kommentaren – och för utmaningen! 🙂

  3. Gillar den där tonen…tror jag. Med vedspisens former och spiskroken är jag hemma direkt, vackra och meningsbärande. Det inre ögat ser dem svartare men men det är coolt med sepian 🙂

    • Mm, de *är* ju svarta! Eller…? Nå, eftersom det var formerna som var fokus så var jag ju tvungen att välja kontrasten över färgen, så att säga… och en varm ton kändes ju ändå inte helt uppåt väggarna… 😉
      Tack för de fina orden!

Leave a Reply

