New acquaintance

Speaking of new… The other day I spotted a new bird in our garden, and shortly after I could confirm that a new voice had been added to the chorus of spring-mad birds.

It’s a blackcap, and I must say its song is really something! The strong, flute-like tones are reminiscent of the blackbird’s, but it’s got the speed and variety of a robin. Powerful! And beautiful!

Cheeky bugger, eh?

6 responses to “New acquaintance

  1. Lika mycket som jag njöt av dina NYa bilder lika mycket imponeras jag af fotona i det här inlägget! Å dina kunskaper om fåglar tar jag emot med stor tacksamhet;-)

    • Åh, tack! Ja, fåglar har en lite magisk kraft på mig… Jag har aldrig *strävat* efter att bli en fågelskådare, men det är något med utmaningen att fota dem… och när jag väl har sett dem vill jag ju veta vad de är! 🙂

  2. En ny fågel för mig… Så jag fick läsa på lite: Svarthätta (Sylvia atricapilla) är en fågel som tillhör familjen sångare. Det måste ha varit trevligt att få beskåda den 🙂 Ljuvligt fotat man kan också se hur den trallar en trudelutt 😉

    • Precis – den både låter och ser ut som en typisk sångare med de uppburrade fjädrarna runt halsen när den sjunger! Den tycks ha kommit för att stanna, och favoritstället är en buske mitt på gårdsplanen… finns ingen möjlighet att komma undan den nu, m a o, så det är tur att sången är ljuv!

      Tack för kommentaren! 🙂

Leave a Reply

