Fototriss 182 – Trees

There is someone in my family who has a special love for trees… so for this week’s Fototriss theme, I thought I’d let him give you his perspective.



More arboreal aspects at

38 responses to “Fototriss 182 – Trees

  1. Vilka härliga bilder! Jag bara älskar den första bilden och tänker nu, helt förmätet, komma med ett tips! Hoppas du inte tar illa upp! Jag skulle beskära bilden så den tråkiga himlen försvann! Då får du en finare bild med mera harmoni och himlen tar ingen fokus från katten! Som sagt, det är verkligen en underbar bild!!

    Ha en skön söndag!

    • Tack Anneli! 🙂 Jag har absolut inget emot att man ger sin syn på både det man gillar och sådant man tycker kan förbättras – det är lätt att bli hemmablind!

      Beskärningen är en balansgång mellan fokus på Lo och fokus på relationen mellan katt och träd. På sätt och vis är ju inte Lo huvudperson här, utan mer en komponent av flera…

      Tar man bort himlen så tar man bort kontrast och bilden blir plattare; lite mer grafisk, lite stillsammare – och fokus på Lo mycket tydligare, som du säger. Men det blir definitivt ett bättre porträtt, så tack för tipset!

      Jag får väl lägga upp båda varianterna för jämförelse 😉
      Upplevelsen är ju alltid subjektiv.

      Tack för förslaget!

    • Hehe – jag får väl lägga upp en jämförelse-post 😉

      Tack – och tack detsamma!

  2. På första bilden beundrar man först texturen i barken och plötsligt dyker en katt upp! På sista bilden letar jag oroligt efter den uppe i grenverket:)

    • Haha – inget att oroa sig för; han är inte däruppe 😉 I sista bilden ska man väl liksom tänka sig Lo *bakom* kameran… 🙂

  3. Katten o stammen hörde ihop. Jättefina bilder. Björken har du verkligen fångat i en speciell vinkel.

    Ha en fin vecka o en glad midsommar!

  4. Underbara trädfoton med fina perspektiv! Tack för kommentaren hos mig och info om min Rosenhagtornsbild. Jag visste inte vad trädet hette.
    Ha en fortsatt fin helg!

  5. Hahaha!!! Måste säga att h*n smälter in perfekt i trädstammets färger. Ettan är en absolut höjdarbild. Undrar om h*n kom ner av sig självt eller om brandkåren fick tillkallas;-)
    Trean sett ur kattens perspektiv är både fyndig och otroligt mäktig.

    • Haha- tack! Nädå, han tar sig ner själv 🙂 Han är lika duktig åt båda hållen!

  6. Satt en bra stund och letade efter katten i tredje bilden. Tycker du lagt in den på ett sätt som ställer lite krav på betraktaren i dom två första, snyggt.

    • Hahaha – sorry! Jag funderade faktiskt på om det skulle inträffa… därav orden om perspektiv i texten… men så värst tydligt är det ju inte, och jag erkänner att det kanske var lite elakt… 😉 Tack för dina ord!

  7. De blir så levande stambilder när katten finns med som förstärkning och kontrast. Tom i sista bilden för då är jag redan trollbunden och införstådd med att det är kattperspektivet som gäller 🙂 Själv skulle jag nog, precis som du, valt att inte skära ner ettan till ett porträtt för att behålla just stämningen och dynamiken i bilden.
    Tack för dina fina ord hos mig! De värmde och gjorde mig glad och stolt 🙂

  8. Jag tillhör de som letade katt i sista bilden, vilken tur att jag kunde läsa kommentarerna och se att den inte fanns att finna 😉 Vilken liten buskisse!

Leave a Reply

