Ancestors

Old photos are fascinating…



Obviously, I didn’t take these photos, originally… The first is from 1884, and the following two are from 1924. They are of my father’s maternal grandparents. I’ve just tried to reproduce them as faithfully as possible…

Part of what I find most intriguing, is that I know that between the photos (the first, and the subsequent two) there have been 40 years, sixteen children (who all survived), and one major war… Seriously, I find it absolutely amazing!

6 responses to “Ancestors

    • Haha – jag tror ju iofs knappast att jag har gett dig någon anledning att dra den slutsatsen… Jag tror att kristendomen i ättlinga-familjerna (åtminstone de jag vet något om – några av min farmors bröder blev förvisso också kyrkans män, men så hade hon 15 syskon också…) var mer av en … självklar realitet, och i förlängningen individens ensak.

  1. Fina gamla bilder, blir lite eftertänksam när jag ser dom. Igår var jag inne i stan och köpte en lös hårddisk för lagring, tröttnat på att hålla reda på alla usb-stickor. Nej inget får naturligtvis försvinna. Även om jag kanske tar fler bilder idag på en rockkonsert, än man gjorde under ett helt liv på 1880-talet, kommer någoot av det att finnas kvar om 125 år ?
    Tror knappast det.

    • Tack! Mm, det är lite speciellt… men det är väl som med det mesta; ju mindre det finns av det, desto värdefullare blir det… Lätt att glömma, men värt att reflektera över.

Leave a Reply

