New beginnings…

And so it’s been a long time again… My former blog was called “The intermittent blog” – a name I sometimes feel I should have kept… 🙂

But I digress.

I haven’t been idle, I’ve just not found the time for blogging – though some shots have appeared on Facebook, and quite a few perhaps more mundane things have been posted via Instagram  – @hagafotografen – (lovely, fast publishing tool…).

And some ideas, one in particular, has been slowly simmering away in the privacy of my brain – and camera. Now, however, I’ve committed to pursuing it a little more officially, and hence – return to the blogosphere!

Actually, I’m not going to talk all about it. I’m just going to post a couple of shots that represent, in a way, my first efforts in a for me unusually long and long-termed photoart project… And so, the nervous question that at some time or other must enter every budding artist’s public communication… do you like?

January_MG_0192

4 responses to “New beginnings…

  1. Jag gillar nog alla dina fĂ„gelbilder mer, inte minst för att jag Ă€r sĂ„ imponerad av hur du lyckas fĂ„ flygfĂ€na pĂ„ bild, men de hĂ€r bilderna Ă€r intressantare. Jag har haft bloggen öppen i en flik Ă€nda sedan du publicerade dem, gluttat pĂ„ dem dĂ„ och dĂ„ … de inbjuder alltsĂ„ till en annan typ av betraktande.

    Jag visade dem för en elev som Ă€gnar sig Ă„t konstfoto (och analyserar konstfoto) som gymnasiearbete, och eleven, liksom jag, stannade upp vid den första bilden. Först kom det ett “intresserat lĂ€te” och sedan: Vad Ă€ r det? Och dĂ€r tycker jag att den första bildens kvalitet ligger – betraktaren mĂ„ste tĂ€nka, ja, mĂ„ste. Bilden sĂ€tter igĂ„ng tankarna, trots att det ocksĂ„ gĂ„r att se som “bara” estetisk.

    TĂ€nka-vidare-kvaliteten finns Ă€ven hos blombilden. Jag förstĂ„r att du har efterbearbetat, men det struntar min fantasi i. Min fantasi tar mig till andra sidan bilden, andra sidan kameran, och mellan kameran och vĂ€xterna Ă€r det en regnvĂ„t glasruta, enkelglas … sĂ„ jag befinner mig i ett gammalt hus pĂ„ landet … Ja, och sĂ„ fortsĂ€tter det. Dina bilder sĂ€tter igĂ„ng fantasin.

    Kan vi fÄ litet tÀtare blogginlÀgg nu kanske? Jag har saknat dem!

    • Åh, tack Anne-Sofie! Ja, den första bilden Ă€r egentligen lite utanför ‘projektet’ – i stil och teknik – men inte helt… NĂ„, jag kommer kanske att utveckla lite i poster framöver… eller inte 😉
      Jag kommer ihĂ„g nĂ€r vi i skolan lĂ€ste nĂ„got om analys och förklaringar av olika artisters (företrĂ€desvis författares) verk, och att jag inte kunde lĂ„ta bli att förundras lite över kritikernas tvĂ€rsĂ€kra utlĂ€ggningar om vad som menades med det och detta… Jag lekte med tanken att bli stor och berömd, och sedan producera nĂ„got helt godtyckligt men lĂ€tt beslöjat och sedan se vad alla kritiker skulle sĂ€ga om vad jag hade tĂ€nkt och menat… 😉
      Det finns en tanke bakom dessa bilder, men det kanske bara Ă€r intressant för mig och för min motivation, egentligen. SĂ„ lĂ€nge bilderna fĂ„r betraktaren att stanna upp, tĂ€nka efter, och Ă€nnu hellre Ă„tervĂ€nda igen och igen, sĂ„ kanske det inte spelar sĂ„ stor roll om de ser vad jag tĂ€nkte, eller om de skapar sin helt egna bild och förklaring…
      Tro mig, det Àr ett stort steg för mig att ens övervÀga den möjligheten!
      Tack igen för din högt uppskattade kommentar! Och ja, jag ska försöka hitta tillbaka till bloggen lite oftare igen… 🙂

Leave a comment